FANDOM

Kościół św. Anny -
381px-Krakov, Stare Miasto, kostel sv. Anny
zabytkowa kolegiata rzymskokatolicka położona jest przy ulicy św. Anny 13 w Krakowie.

Jest kościołem akademickim Uniwersytetu Jagielońskiego, położonym w sąsiedztwie Collegium Medicum i Collegium Maius.

HistoriaEdytuj

Pierwszy drewniany kościół wybudowany w XIV wieku spłonął w pierwszej połowie XV w. Wówczas na jego miejscu wzniesiono murowany kościół w stylu gotyckim. Jego fundatorem był król Władysław Jagiełło i z jego inicjatywny kościół dostał się w 1418 pod opiekę Akademii Krakowskiej.

Wyburzono go w latach 1689 - 1703 na koszt Akademii i zastąpiono obecnym, wykonanym według projektu Tylmana z gameren. Uchodzi za jedną z najpiękniejszych budowli barokowych w Polsce.

WnętrzeEdytuj

450px-St-Anne church Krakow 001
Budowla jest rzynawową bazyliką z transeptem i prosto zamkniętym prezbiterium. Nawa głowna jest sklepiona kolebkowo z lunetami a na skrzyżowaniu wznosi się ośmioboczna kopuła z tamburem. Fasada jest flankowana wieżami zwieńczonymi późnobarokowymi hełmami projektu księdza Sebastiana Sierakowskiego.

Bogaty wystrój wnętrza (w tym ołtarze) jest zaprojektowany i wykonany przez Baltazara Fontanę, obrazy malowali Karol Darkwart i Innocento Monti. W ołtarzu głównym umieszczony jest obraz św. Anny, pędzla Jerzego Siemiginowskiego (1699 - 1703). Figury świętych po bokach (św. Stanisław i św.. Wojciech) wyrzeźbił Fontana w 1701 roku. W prawym ramieniu transeptu znajduje się konfesjaśw. jana kantego zawierająca relikwie kanonizowanego w 1767 roku patrona Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obok umieszczono wota, wśród których znajdują się buńczuki tureckie zdobyte przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem w 1683 roku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki