FANDOM

TRAMWAJ
Konstal 105Na
Linia 9 (Rondo Mogilskie)
Skład wagonów 105Na na Rondzie Mogilskim jako linia 9
Ilość miejsc siedzących 20
stojących 105
Produkcja Miejsce Chorzów, Polska
Lata b.d.
Eksploatacja od 1975 do dziś
Masa 16,5 tony
Rozstaw szyn 1435 mm
Podłoga wysokopodłogowy
CRW 0707-01 1400x1050

Wnętrze tramwaju

Krakowzdjeciaso51

Wagon 105 Solo

Konstal 105Na – seria tramwajów produkowanych przez firmę KONSTAL (obecnie Alstom KONSTAL) w Chorzowie. W Krakowie 105Na obecnie regularnie jeżdżą na 5 liniach tramwajowych. Obecnie Konstale 105Na składane są tylko w składy dwuwagonowe (na liniach 1, 9 i 12 oraz jako rezerwa), do 26 sierpnia 2016 r. można było spotkać składy trójwagonowe (w końcowym okresie na linii 24, tylko w dni powszednie). Obecnie jest to najliczniej eksploatowany tramwaj w Polsce. Istnieją dwie wersje – stara, z jednym siedzeniem w każdym rzędzie po przeciwnej stronie wagonu i zmodernizowana z nowymi siedzeniami, zamontowanymi pojedynczo z prawej i podwójnie z lewej strony. Stopiątki są mało pojemne a komfort jazdy nie odbiega od tramwajów z tamtego okresu.

DSC01185

Wnętrze doczepy 105NaD

Różnice między wersjami Edytuj

105N od 105Na różnią się od siebie nieznacznie. Wagony typu 105N mają małą szafę elektryczną, nad którą zamontowana jest płyta laminowana, co tworzy kabinę motorniczego. W 105N lampy sufitowe są krótsze z półokrągłym kloszem a w 105Na dłuższe, bardziej kanciaste. Wagony 105NaD to specjalnie przebudowane wagony 105Na pozbawione kabiny motorniczego, aby zaoszczędzić miejsca (doczepy, które nie mogą jechać samodzielnie).

Eksploatacja Edytuj

Wagony typu 105N w Krakowie były eksploatowane do 2010. Ostatnim składem był podgórski 998+999. W Krakowie nie spotka się już stopiątki solówki ani trójskładu.

W lato 2016, po Światowych Dniach Młodzieży, planowane jest zakończenie eksploatacji wagonów 105Na w Krakowie.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki