FANDOM

TRAMWAJ
SGP/Lohner E1
Lohner E1 (Pleszów)
Wagon E1 z doczepą C3 na pętli "Pleszów"
Ilość miejsc siedzących 36
stojących 65
Produkcja Miejsce Austria
Lata 1966 - 1976
Eksploatacja 2004 do dziś
Masa 23,3 t
Rozstaw szyn 1435 mm
Podłoga wysokopodłogowy

SGP/Lohner E1 - tramwaj produkcji austriackiej (Wiedeń) opierający się na tej samej konstrukcji, co Düwag GT6 (również przegubowy, 6-osiowy, podobne wnętrze), produkowany również w latach '60-tych, łączony z doczepami c3.Kursują w Krakowie od 2004 roku jako alternatywa dla rodzimych Konstali.

Powód sprowadzenia Edytuj

Powodem sprowadzenia ich do Krakowa nie był większy komfort w wagonach wiedeńskich, ale to że Austriackie Lohnery są mniej energożerne oraz mają dłuższy czas eksploatacji co pozwoli im jeździć po Krakowie maksymalnie do 2025 roku.

Eksploatacja Edytuj

Obecnie w Krakowie jest 76 tego typu wagonów, ma być ich więcej ze względu że mają zastąpić pozostałe Konstale, są porozdzielane pomiędzy dwie zajezdnie. Otóż wagony silnikowe E1 należące do Zajezdni Nowa Huta mają numery- 1xx a doczepy c3 dostały numery- 5xx. A E1 należące do Podgórza otrzymały numery- 2xx a doczepy c3- 6xx. W 2015 r., kiedy zmieniono system numeracji, E1 z Podgórza otrzymały przed numerem prefiks RW, a doczepy c3 RB. W Nowej Hucie dodano odpowiednio prefiksy HW i HB. Jeżdżą na lniniach: 3 (w dni powszednie, z doczepą), 10 (z doczepą), 16 (solo), 21 (solo), 22 (z doczepą), 24 (w dni powszednie, z doczepą) oraz 52 (od poniedziałku do soboty, z doczepą). Bywają również na innych liniach, czasem z powodów braków taborowych, ale zdarza się że występują na pociągach rezerwowych ale rano i wieczorem mogą występować podmiany z innych linii.

Wagon E1 #HW101 jest nie naruszony od dostawy, ma orginalne wiedeńskie malowanie, drewniane siedzenia oraz układ krzeseł w tramwaju. Według nieoficjalnych informacji jest szykowany na egzemplarz zabytkowy. Można go spotkać na liniach 16 i 21.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki